Українська мова

Не з дієсловами


More presentations from ljubo
                                                        Конспект уроку

  7 клас

Тема уроку. Не з дієсловами 


      Мета уроку: вивчити правопис не з дієсловами, повторити раніше вивчений матеріал про написання частки не з різними частинами мови та закріпити набуті знання на практиці;розвивати орфографічні навички правопису не з дієсловами,спостережливість , увагу, пам’ять , логічне мислення та творчі здібності ; виховувати доброту і милосердя до людей та природи.
        Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок
        Обладнання : підручник, роздатковий матеріал, мультимедійні засоби.
          Міжпредметні зв’язки : музика, християнська етика, Біблія.

                                                    Хід уроку 
 І. Організація класу 
 Притча Бруно Ферраро «Найубогіший»( вчитель читає)

Не залежить доброта від росту,
  Епіграф:
               Не зележить доброта від росту
                 Не залежить доброта від віку, 
                 Доброта від віку не старіє, 
                   Доброта , як сонце , гріє. 
                                                      О.Жовна

    ІІ Повідомлення теми , мети і завдань уроку 
( Запис у зошит дати, теми уроку)

 ІІІ Актуалізація опорних знань. 
 - Яку частину мови ми вивчали на попередніх уроках ?
- Що називається дієсловом?
 - Назвати морфологічні ознаки дієслова?
 - Назвати синтаксичну роль дієслова. Навести приклади.
 - Назвати форми дієслова

       • Робота з текстом підручника ( ст.. 92) Уривок із « Повчання Володимира Мономаха дітям».
       Визначте тему , ідею цього уривка. Прочитайте , випишіть дієслова , які вжиті з часткою НЕ.

 …Перш за все не забувайте вбогих, а яко можете , по силі , годуйте їх і подавайте сиротам. І вдову захистіть , не дайте сильним губити людину. Поклявшись не переступайте клятви, бо загубите душу свою. Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі. Брехні остерігайтесь, і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло. Найбільше шануйте гостя, звідки б до вас не прийшов: простий чи знатний. Хворого навідайте , покійника проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні. Не проминіть ніколи людину , не привітавши її, і добре слово їй мовте. ( З кн..   « Повість минулих літ»)

        - Бесіда 

 Як пишуться дієслова із часткою не ?
 Пригадайте вивчене з попередніх класів.

 - Повторення правил написання не.

( спроектовано на дошку)
 Замінити подані слова , словосполучення синонімічним з часткою не.

Квітка, красу якої ніколи не забудеш (Незабудка).
Той ,якого не можна побороти (Непоборний).
 Скоро (Невдовзі , незабаром).
Важкий (Нелегкий).
 Біда (Нещастя).
 Прочитати записані слова , пояснити правопис з не.
 А як вживаються з не іменники , прикметники?

 Пошукова робота 
Змоделювати схему «Правопис не з дієсловами» ( вивчене в попередніх класах)

 Робота з підручником ( що нового ви дізналися про правопис не з дієсловами?) Доповнити схему. Підібрати до кожного правила по 3 приклади. ( Н: Не пише , не малює, не плаче, не говорить. Незчутися, непокоїтися, нехтувати, нездужати. Недочути, недоговорити, недописати.)

 1) Прочитайте вірш, розкрийти дужки і випишітьдієслова з префіксом недо.
 Недо – вічний (не)дороба ,
(не)доводько до кінця,
Все йому (не) до вподоби,
 Все йому (не)до лиця.
«(Не) займай» - (не)дочуває,
 «Поможи» - (не)добачає,
 (Не)доївши хліба-страв
(Не)взувшись,- геть подавсь…
Ох,і в кого він удався
 – Я і сам ще (не)добрав.
З ним і в школі теж морока:
 (не)додума, (не)довтне,
(не)довисидить уроку…
(не)додому йде по зміні,
 (не)до книжки – на пусте…
 (не) доходить до хлопчини,
 що (не)доуком росте.

 3 Робота на листочку ( самостійно)

 • У житті під ковпаком ( не ) просидиш.
 • (Не) живемо , щоб їсти , а їмо , щоб жити.
 • (Не)хтувати здоров’ям – (не)хтувати життям.
 • Сам (не) зчуєшся, як здоров’я позбудешся.

 4).Прочитайте речення і обгрунтуйте написання не з дієсловами.( усно)
 Я лукавити словом не вмію.
 Я ненавиджу підлість і сірість.
 Не кидай власної мети , щоб за чужою десь іти.
У нас нема зерна неправди.
Глухий , що недочує , те вигадає.
 Великий рости , щасливий будь, себе не хвали , інших не гудь.

 Зробити морфологічний розбір слова ненавиджу.( Працює клас) 
Розібрати за будовою слово недочує. ( робота біля дошки)
 Переписати 2 речення ,підкреслити члени речення , надписати частини мови, визначити яким членом речення є дієслово. ( Робота біля дошки)

 4.Порівняйте і прокоментуйте.(усно)
Добрій пораді ціни немає.

Добра порада не має ціни.

 • ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 
І великим, і малим,
 І старим,і молодим
Треба знати:
Щоб у світі добре жить,
Один одного любіть.
Ну, а старших
Треба всім нам шанувати.
Місце в транспорті звільніть,
 Щось нести допоможіть.
 Та на грубощі не зважуйтесь
 Ніколи!

 5)Лінгвістична гра « Хто більше» (Виховна мета )
Запишіть , що не повинна робити людина вихована в дусі християнської моралі. Пригадайте Заповіді Божі. ( Н: не красти ,не зневажати , не кривдити , не брехати , не створювати собі ідолів, не вбивати , не чужоложити , не взивати ім’я Боже на марно і т . д.)

 6)Робота по варіантах ( Самостійна робота)

І варіант • Щось, здається мені , ви ніби не/здужаєте. • Глухо зітхали хвилі , чайки не/покоїлись над озером. • Не/славити треба ледарів, а не чесних людей.

 ІІ варіант • Рук не/здужаю підняти,бо не/їла й не/пила. • Сумно усвідомлювати, що не/покоїться видатний український кінорежисер Олександр Довженко в рідній землі. • Працюють люди чесно, і як не/славити їх за це?

 • Порівняйте. Разом чи окремо
 - Нездужати ( хворіти); - не здужати (не могти);
- непокоїтися (хвилюватися) ;
 - не покоїтися ( не бути похованим);
 - неславити ( ганьбити , зневажати) ;
 - не славити (не прославляти) .

Висновок: дані чслова можуть писатися разом і окремо залежно від контексту речення)

 8Скласти речення про добро і милосердя

 І варіант
До природи

 ІІ варіант
 До людей

 9. Доберіть з довідки і запишіть дієслова, що відповідають поданим лексичним значенням. 

І варіант

1.Примушувати робити щось проти бажання ,волі.
2. Утрачати самовладання від сильного хвилювання , не пам’ятати себе.
3. Ставитися презирливо, зрозуміло, зневажливо до кого- небудь або до чогось.
4.Мати поганий зір, не дуже добре бачити .
5. Допустити помилку, зробити недогляд через неуважність, недосвідченість, недбалість.
 6. Відчувати велику неприхильність, ворожість, нелюбов до когось або до чогось. 7.Порушувати чийсь спокій ,завдавати турботи, клопоту, бентежити.

Довідка.Неволити, недобачати, недоглядіти , ненавидіти, непокоїти, нестямитися, нехтувати.

2.варіант Продовжити прислів’я , правильно записавши не з дієсловами . Чесної праці вітер не …( розвіє). Уміння в рюкзаку не ….(носити). Без праці калач не …(заробиш). Хто береже своє , той не … ( заздриться) на чуже Уміла рука не ….(схибить). Не одежа …(красить ) , а добрі діла. Не …(має) приповідки без правди.

 9.Робота з фразеологічним словником
 Відтворити фразеологізми, розкрити їх значення, пояснити правопис не з дієсловами
І варіант
 • Клюють , кури,не; • Чути, під, землі , ногами, не;

 ІІ варіант • Дати ,не, кашу, в, наплювати; • Задирати , носа, не.

 10 . Кола Вена. 
Записати спільне і відмінне правопису не з іменниками і дієсловами.

V. Узагальнення.
 • Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
 • Чим запам’ятався вам сьогоднішній урок?
 • Яку форму роботи з сьогоднішнього уроку ми візьмемо на наступний?

 VІ. Підсумки 
Оцінювання
 Домашнє завдання. 
Опрацювати П.14, виписати з літератури 4 речення з правописом не з дієсловами, підкреслити головні і другорядні члени речення.




 

1 коментар: