7 клас
Тема уроку. Не з дієсловами
Мета уроку: вивчити правопис не з дієсловами, повторити раніше вивчений матеріал про написання частки не з різними частинами мови та закріпити набуті знання на практиці;розвивати орфографічні навички правопису не з дієсловами,спостережливість , увагу, пам’ять , логічне мислення та творчі здібності ; виховувати доброту і милосердя до людей та природи.
Тип уроку. Урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання : підручник, роздатковий матеріал, мультимедійні засоби.
Міжпредметні зв’язки : музика, християнська етика, Біблія.
Хід уроку
І. Організація класу
Притча Бруно Ферраро «Найубогіший»( вчитель читає)
Не залежить доброта від росту,
Епіграф:
Не зележить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта від віку не старіє,
Доброта , як сонце , гріє.
О.Жовна
ІІ Повідомлення теми , мети і завдань уроку
( Запис у зошит дати, теми уроку)
ІІІ Актуалізація опорних знань.
- Яку частину мови ми вивчали на попередніх уроках ?
- Що називається дієсловом?
- Назвати морфологічні ознаки дієслова?
- Назвати синтаксичну роль дієслова. Навести приклади.
- Назвати форми дієслова
• Робота з текстом підручника ( ст.. 92) Уривок із « Повчання Володимира Мономаха дітям».
Визначте тему , ідею цього уривка. Прочитайте , випишіть дієслова , які вжиті з часткою НЕ.
…Перш за все не забувайте вбогих, а яко можете , по силі , годуйте їх і подавайте сиротам. І вдову захистіть , не дайте сильним губити людину. Поклявшись не переступайте клятви, бо загубите душу свою. Ніколи не майте гордощів у своєму серці і в розумі. Брехні остерігайтесь, і пияцтва, і облуди, від того душа гине і тіло. Найбільше шануйте гостя, звідки б до вас не прийшов: простий чи знатний. Хворого навідайте , покійника проведіть в останню дорогу, бо всі ми смертні. Не проминіть ніколи людину , не привітавши її, і добре слово їй мовте. ( З кн.. « Повість минулих літ»)
- Бесіда
Як пишуться дієслова із часткою не ?
Пригадайте вивчене з попередніх класів.
- Повторення правил написання не.
( спроектовано на дошку)
Замінити подані слова , словосполучення синонімічним з часткою не.
Квітка, красу якої ніколи не забудеш (Незабудка).
Той ,якого не можна побороти (Непоборний).
Скоро (Невдовзі , незабаром).
Важкий (Нелегкий).
Біда (Нещастя).
Прочитати записані слова , пояснити правопис з не.
А як вживаються з не іменники , прикметники?
Пошукова робота
Змоделювати схему «Правопис не з дієсловами» ( вивчене в попередніх класах)
Робота з підручником ( що нового ви дізналися про правопис не з дієсловами?) Доповнити схему. Підібрати до кожного правила по 3 приклади. ( Н: Не пише , не малює, не плаче, не говорить. Незчутися, непокоїтися, нехтувати, нездужати. Недочути, недоговорити, недописати.)
1) Прочитайте вірш, розкрийти дужки і випишітьдієслова з префіксом недо.
Недо – вічний (не)дороба ,
(не)доводько до кінця,
Все йому (не) до вподоби,
Все йому (не)до лиця.
«(Не) займай» - (не)дочуває,
«Поможи» - (не)добачає,
(Не)доївши хліба-страв
(Не)взувшись,- геть подавсь…
Ох,і в кого він удався
– Я і сам ще (не)добрав.
З ним і в школі теж морока:
(не)додума, (не)довтне,
(не)довисидить уроку…
(не)додому йде по зміні,
(не)до книжки – на пусте…
(не) доходить до хлопчини,
що (не)доуком росте.
3 Робота на листочку ( самостійно)
• У житті під ковпаком ( не ) просидиш.
• (Не) живемо , щоб їсти , а їмо , щоб жити.
• (Не)хтувати здоров’ям – (не)хтувати життям.
• Сам (не) зчуєшся, як здоров’я позбудешся.
4).Прочитайте речення і обгрунтуйте написання не з дієсловами.( усно)
Я лукавити словом не вмію.
Я ненавиджу підлість і сірість.
Не кидай власної мети , щоб за чужою десь іти.
У нас нема зерна неправди.
Глухий , що недочує , те вигадає.
Великий рости , щасливий будь, себе не хвали , інших не гудь.
Зробити морфологічний розбір слова ненавиджу.( Працює клас)
Розібрати за будовою слово недочує. ( робота біля дошки)
Переписати 2 речення ,підкреслити члени речення , надписати частини мови, визначити яким членом речення є дієслово. ( Робота біля дошки)
4.Порівняйте і прокоментуйте.(усно)
Добрій пораді ціни немає.
Добра порада не має ціни.
• ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
І великим, і малим,
І старим,і молодим
Треба знати:
Щоб у світі добре жить,
Один одного любіть.
Ну, а старших
Треба всім нам шанувати.
Місце в транспорті звільніть,
Щось нести допоможіть.
Та на грубощі не зважуйтесь
Ніколи!
5)Лінгвістична гра « Хто більше» (Виховна мета )
Запишіть , що не повинна робити людина вихована в дусі християнської моралі. Пригадайте Заповіді Божі. ( Н: не красти ,не зневажати , не кривдити , не брехати , не створювати собі ідолів, не вбивати , не чужоложити , не взивати ім’я Боже на марно і т . д.)
6)Робота по варіантах ( Самостійна робота)
І варіант • Щось, здається мені , ви ніби не/здужаєте. • Глухо зітхали хвилі , чайки не/покоїлись над озером. • Не/славити треба ледарів, а не чесних людей.
ІІ варіант • Рук не/здужаю підняти,бо не/їла й не/пила. • Сумно усвідомлювати, що не/покоїться видатний український кінорежисер Олександр Довженко в рідній землі. • Працюють люди чесно, і як не/славити їх за це?
• Порівняйте. Разом чи окремо
- Нездужати ( хворіти); - не здужати (не могти);
- непокоїтися (хвилюватися) ;
- не покоїтися ( не бути похованим);
- неславити ( ганьбити , зневажати) ;
- не славити (не прославляти) .
Висновок: дані чслова можуть писатися разом і окремо залежно від контексту речення)
8Скласти речення про добро і милосердя
І варіант
До природи
ІІ варіант
До людей
9. Доберіть з довідки і запишіть дієслова, що відповідають поданим лексичним значенням.
І варіант
1.Примушувати робити щось проти бажання ,волі.
2. Утрачати самовладання від сильного хвилювання , не пам’ятати себе.
3. Ставитися презирливо, зрозуміло, зневажливо до кого- небудь або до чогось.
4.Мати поганий зір, не дуже добре бачити .
5. Допустити помилку, зробити недогляд через неуважність, недосвідченість, недбалість.
6. Відчувати велику неприхильність, ворожість, нелюбов до когось або до чогось. 7.Порушувати чийсь спокій ,завдавати турботи, клопоту, бентежити.
Довідка.Неволити, недобачати, недоглядіти , ненавидіти, непокоїти, нестямитися, нехтувати.
2.варіант Продовжити прислів’я , правильно записавши не з дієсловами . Чесної праці вітер не …( розвіє). Уміння в рюкзаку не ….(носити). Без праці калач не …(заробиш). Хто береже своє , той не … ( заздриться) на чуже Уміла рука не ….(схибить). Не одежа …(красить ) , а добрі діла. Не …(має) приповідки без правди.
9.Робота з фразеологічним словником
Відтворити фразеологізми, розкрити їх значення, пояснити правопис не з дієсловами
І варіант
• Клюють , кури,не; • Чути, під, землі , ногами, не;
ІІ варіант • Дати ,не, кашу, в, наплювати; • Задирати , носа, не.
10 . Кола Вена.
Записати спільне і відмінне правопису не з іменниками і дієсловами.
• Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
• Чим запам’ятався вам сьогоднішній урок?
• Яку форму роботи з сьогоднішнього уроку ми візьмемо на наступний?
VІ. Підсумки
Оцінювання
Домашнє завдання.
Опрацювати П.14, виписати з літератури 4 речення з правописом не з дієсловами, підкреслити головні і другорядні члени речення.
Дуже цікавий урок, дякую
ВідповістиВидалити