Українська література




Юрій Гуляєв - "Києве мій"



Конспект уроку

7 клас


Пісня - невмируще джерело
(А. Малишко "Пісня про рушник")








Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю поета А. Малишка; охарактеризувати його пісенну творчість; допомогти усвідомити ідейно – художні особливості поезії «Пісня про рушник»; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, визначати і коментувати основні її мотиви, аргументовано висловлювати власні роздуми, фантазію, образне мислення; виховувати естетичне сприйняття твору, любов та повагу до матері, Батьківщини, прищеплювати шану до традицій свого народу.

Обладнання: грамзапис пісень на слова А.Малишка, портрети А. Малишка та П.Майбороди, збірки творів А.Малишка ; виставка українських вишиваних рушників ; виставка збірок творів ; дидактичний матеріал ( тестові завдання , картки)

Тип уроку:засвоєння нових знань;

Між предметні зв’язки: музика, етнографія,укр. мова
 
Теорія літератури : ліричний вірш, пісня, символ , художні засоби.

                         Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 На сьогоднішньому уроці ми будемо знайомитися з відомим поетом , на слова якого написано багато пісень . Прослухайте  деякі з них і назвіть ім’я та прізвище поета , тому що з піснями його ви давно знайомі. Спробуймо їх пригадати
(Учитель говорить початок або співає ; або звучать в грамзаписі):

                      -    Рідна мати моя , ти ночей не доспала
                            І водила мене у поля край села.
                                                                          ( Пісня про рушник)

                      -     Чому й сказати й сам не знаю,
                             Живе ту серці скільки літ
                             Ота стежина в ріднім краю
                              Одним одна біля воріт.
                                                                      («Стежина»)

                       - Знову цвітуть каштани,
                          Хвиля дніпровська бє,
                          Молодість мила , ти щастя моє.
                                                                        («Білі каштани»)
   
                      -  Сонечко встає , і шумить трава,
                          Бачу стежку , де проходиш ти .
                                                                          («Пісня про вчительку»)

ІІІ. Повідомлення теми , мети  та завдань уроку

ІY. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Життєвий і творчий шлях А.С.Малишка
Слово вчителя
           В своїй біографії А.Малишко писав: « Сімя наша була велика  - 11 дітей, та батько з матірю , та старенька бабуся»  
          Наодився поет в с. Обухові що на Київщині 14 листопада 1912 року, закінчивши семирічну школу А.Малишко їде до Києва , вступає до медичного училища, але потяг до літератури був сильнішим і він переходить на літературний факультет народної освіти( педінститут).Після закінчення працював учителем, та редакціях газет і журналів.
      Протягом життя видав близько 40 збірок. Але в літературу ввійшов як поет – пісняр, бо його пісні ставали народними.
      17 лютого обірвалося життя А.Малишка. І були величезні шеренги людей, які зібралися провести в останню путь народного співця

(На домашнє завдання учні поовинні були знайти   відгуки , спогади близьких людей про Малишка і цитати самого поета про себе)



·         А зараз послухайте спогади ( випереджувальне завдання)



1.Малишко про себе говорив:
                   Бував я гармоністом на весіллях великих,          
                    Гримів ладами високо в долинному краю.
                   А небо виливало дощів цілий келих,
                    Щоб остудити голову збентежену мою.
                    І знову на околиці пала шипшина дика,
                    Дівчата позісходяться із чотирьох доріг.
                    - І де це заподівся малий оцей музика,
                     Лади попересохли чи , може , занеміг?
                    
                    Затанцювати метелицю, а чи горлисту горлицю.
                    А він забув чи виїхав , чистісінька біда!
                    І мила, не танцюючи, до милого пригорнеться
                    І на другій хвилі про мене не згада.

                   А я зберу гармоній пятсот, якщо не мало,
                    Пройду усі околиці і росяні сади,
                     Щоб гармоністи юні весільну знов заграли,
                    Мою зелену молодість поклавши на лади.

2.Спогади брата Василя.  Народна пісня часто гостювала вечорами у нашій сімї. Саме вона давала всім відчуття щастя. Мій молодший брат Андрій дуже любив співати, мав хист до музики. Коли він був ще малим, я навчив його грати на гармоні. Часто брав з собою на весільні забави. А коли він підріс, то у весільних музик підміняв бубнаря, іноді довіряли йому на якусь годину замінити і основного гармоніста. Коли ми з братом починали співати, то всі заслуховувались нашим співом.

3. Спогади матері  поета , Ївги Остапівни. Одного разу ми з Андрієм співали сумну пісню. Він захотів , щоб вона закінчилась щасливо, і сам переробив її трагічний кінець:
                       Чорний ворон опівночі
                        НЕ клює козацькі очі.
З цього заперечення ( а в пісні « Чорний ворон опівночі виклював козацькі очі»)і почалася творчість мого сина. Він ніби вийшов з глибини нашого народу; його дитяче милосердя було першим  виявом гуманістичної позиції, що він її займатиме протягом усього життя.
          
             4. Спогади батько поета , Самійла Микитовича . Сімя наша була велика. Мали одинадцятеро дітей, Андрій був третім сином. Він був невисокого зросту, міцної статури , з темно - русявим волоссям, правильним овалом обличчя, високим чолом і «монгольськими очима». Читати навчився рано,  від старших братів Василя і Петра. Коли виповнилося йому вісім років, разом з іншими однолітками пішов у перший клас. З домашнього полотна мама зшила синові торбинку, що в ній носив книжки.

 5.Спогади вчительки поета . У другому класі на торбиніАндрій друкованими літерами написав своє імя і прізвище. По імені і прізвищу його  називали лише ми , Вчителі. Для інших він був просто Дуся, Дуся Базелик. На уроках любив пустувати, але коли я раптом запитувала , то відповідав правильно. Траплялося іноді й таке , що не знав відповіді на запитання. Для нього це був великий сором, він страшенно переживав і тримався відлюдькувато аж до наступного дня. У кінці навчального року діти здавали свої книжки. Андрієві підручники завжди були чистій охайні, і кожен учень хотів їх потім одержати.

     Слово вчителя. Андрієві Самійловичу таланило в житті зустрічати добрих і чуйних людей. Він з вдячністю згадував своїх учителів у школі, технікумі , інституті. Вірш « Вчителька» присвячено улюбленій учительці Платона Майбороди, друга поета, Олені Павлівні Дзіваковській, з якою Майборода спілкувався до останніх днів її життя.
          Чимало пісень на слова Андрія Малишка написали композитори П. Майборода та Олександр Білаш , Левко Ревуцький, Михайло Вериківський, Григорій Майборода.
       Поет товаришував з братами Георгієм та Платоном Майбородами. Георгій більш відомий як композитор класичної музики. А Платон уславився як автор мелодій популярних пісень.
Платон Майборода говорив : « Я завдячую долі за те , що вона звела мене з Андрієм Малишком і ми пішли з ним , як кажуть , пліч – о – пліч, шляхами життя і мистецтва. Малишко – поет неповторний».
        Разом з П. Майбородою поетові вдалося створити чимало пісень, без яких нині важко уявити нашу національну пісенну скарбницю. Серед  них «Київський вальс», « Моя стежина»,  «Вогник» , «Ми підем , де трави похилі» ,  «Як на дальнім небосхилі», « Білі каштани». Однією з найпопулярніших, знаних у всьому світі, є невмируща «Пісня про рушник». Співаючи чи слухаючи її, кожен згадує свою матір.

       «Пісня про рушник» Чому саме пісня? Одного разу запитали про це самого Малишка. Що для нього означає пісня ? Адже не випадково слово «пісня» винесене в заголовок багатьох його віршів і циклів: «Пісня про Київ», «Дівоча пісня», «Пісня дороги», «Пісня яворів», « Пісня Тараса Шевченка»
  Він відповів:»Хочу говорити про пісню, тому що без неї не можу уявити собі життя. Вона охоплює всі сторони людської поведінки і діяльності.
      Народження людини пов’язане з піснею. Перше кохання дівчини, щастя , любов і гірка розлука – в пісні. Воїн ідучи в похід бере 3 речі : зброю, хліб і пісню. Зброю для боїв , хліб для життя, пісню - як душу Батьківщини

Звучить запис пісні « Пісня про рушник»

Бесіда


·               Що називається піснею? (Пісня — словесно-музичний твір або ліро-епічного характеру, мелодійний за своїм інтонаційним малюнком і призначений для співу)
·               Які пісні бувають? (Календарно-обрядові, родинно-побутові, соціально-побутові)
·               Назвіть відомі вам літературні пісні та їх авторів.
·               На які види розподіляються пісні? (Народні, літературні)
·               Чому вважають, що пісня — душа українського народу, що в ній — вся історія рідного краю?
 --   Ще одне слово яке є в назві поезії – це рушник.

·               Для чого призначений рушник? Які народні обряди пов’язані з ним?

Робота з тлумачним словником
 Пояснення слова «рушник»
Рушник — 1. довгастий шматок тканини (бавовняної, лляної, полотняної і т. ін.) для витирання обличчя, тіла. Посуду, тощо. ** Сталевий (стальний) рушник — довгий лист сталі для піднімання затонулих суден. 2. Шматок декоративної тканини з вишиваним або тканим орнаментом; традиційно використовується для оздоблення житла, в українських народних обрядах і т. ін.
* Образно. * У порівн. Рушник дбати. ** Ставати на рушнику (на рушники), заст.— брати шлюб, одружуватися.
·         Що ви знаєте про рушник?
(Український вишиваний рушник з'явився приблизно п'ять сторіч назад.
За мотивами орнаменти вишивок поділяються на три групи: геометричні (абстрактні), рослинні, зооморфні (тваринні). Є давні канони вишивання рушників. Так, кожен виріб ділиться на три частини. Дві третини — краї рушника — вишиваються, а одна — середня — обов'язково залишається чистою. Вільна від візерунку частина уособлює зв'язок з космосом. У вишиваному рушнику також обов'язково повинен бути хрест, який вишивають окремо або вносять у композицію.
Хрест є оберегом для самого виробу. )



·          Яку роль  відіграє рушник в житті кожної людини?(випереджувальне завдання)

 (У кожній родині, де підростала дівчина, скриня мала повнитись рушниками. Готувати рушники - означало дбати про дівочий посаг. До їх виготовлення привчали ще з юного віку.

Рушник — оберіг, з яким в українців пов’язане все — від народження до останнього шляху: на рушникові подавали найдорожчому гостеві хліб-сіль, ним перев’язували
руки молодих під час вінчання, рушниками покривали найдорожче для українця-християнина — ікони, рушники використовувались і в процесі обряду поховання людини, і, зрештою, вирушаючи в дорогу, людина неодмінно мала з собою рушник, який був не просто шматком тканини, що прикривав, наприклад, хліб, а справжнім оберегом. Талісманом, що, на думку наших предків і оберігав, і захищав, і приносив щастя



·         Що таке символ?( Символ - умовне позначення якогось предмета, явища, процесу, художній образ, який відтворює певну думку , ідею, почуття.)

·         Що символізує рушник?(випереджувальне завдання)


(Прямокутна форма рушника сама символізувала дорогу, зокрема життєву дорогу людини. А вишиті, здебільшого червоними і чорними нитками, візерунки означали переплетені в людському житті радісні й сумні моменти: «і дитинство, й розлука, і вірна любов». (Андрій Самійлович вірив у те, що в буремні роки війни він вижив після важкого поранення тільки завдяки вишитому рушникові, з яким мати провела його на фронт.)
Рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней, хрестиків тощо були своєрідними оберегами, що захищали людину від злих сил. Вагоме значення мала й кольорова символіка:
- червоний – любов, жага, світло, боротьба;
-
чорний – смуток, нещастя, горе, смерть;
- зелений – весна, буяння, оновлення, життя тощо
    . Крім того, вишивання як національна традиція сприяло формуванню у дівчат і жінок терпіння, відчуття краси.)


            Y.   Опрацювання твору А. Малишка «Пісня про рушник»
1.Виразне читання вірша вчителем
2. Історія написання «Пісні про рушник».
Найкращою з-поміж Малишкових пісень, а може, й найпопулярнішою, в повному розумінні слова народною піснею, якій судилося довгі роки життя, є «Пісня про рушник». Пісня перекладена тридцятьма п’ятьма мовами світу. Вірш «Пісня про рушник» вміщений у збірці «Серце моєї матері» (1959).
Написана пісня у 1959 року до кінофільму «Літа молоді». Композитор П. Майборода написав музику до вірша поета.
Створена ця пісня на міцній народній основі. З народної творчості взято й сам рушник вишиваний.

·         Види рушників
·         Яка тема цього вірша?
(  Тема: оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини.
Тема матері — одна з наскрізних у поезії А. Малишка. Усе найдорожче, найрідніше, найсвятіше у нього пов’язане з образом матері. Бо з раннього дитинства узяв він у серце образ рідної матінки, Івги Базилихи, яка навчила його добру, красі, любові до людей. Її образ зливається в поезії Андрія Малишка з іншим найдорожчим образом — рідної Батьківщини. Завжди, коли поет пише про те, що найближче його серцю, він згадує матір.
 «Пісня про рушник» — це пісня про матір. Образ матері — один із центральних у творчості Малишка. Передусім це образ конкретної людини, що знала безліч пісень, чудово їх виконувала і передала своєму синові «песен дивный дар»,— говорив М. Рильський.)
·         Визначити ідею твору
( Ідея: уславлення шанобливого ставлення до матері-святині.).

·         Чому потрібно шанувати свою матусю?
·         Ким мати є для своєї дитини?

·          Яка основна думка?
( Основна думка: материнський рушник для її дитини — щастя, доля, любов.)
  • Назвіть жанр твору?( Пісня)

  • Що ви можете сказати про композицію вірша
 (Пісня невелика за розміром. І слів про матір, власне, сказано зовсім небагато. Але образ її — виразний, яскравий, зігрітий синівським почуттям.
«Пісня про рушник» сприймається як монолог сина, який знаходить найніжніші слова, щоб подякувати любій матусі за її турботи, вірну любов і ласку.
Твір складається з шести куплетів, з яких три — по 4 рядки, а решта — по 2. Всі вони перемежовуються. Як у пісенному жанрі, спочатку співається куплет пісні (4 рядки), а потім приспів (2 рядки), і так тричі.)
·          Що ви можете сказати про ідейно-художній зміст пісні?
(Ліричний герой з великою теплотою згадує рідну матір, її безсонні ночі над колискою сина, її намагання прилучити дитину до всього прекрасного, людяного, її сокровенне бажання бачити свою дитину щасливою, не обійденою долею. Ненька дарує синові рушник, вишиваний як символ життєвої дороги, на якому оживає «і дитинство, й розлука, й материнська любов». Так А. Малишко поглиблює образ рушника, запозичений з народної творчості. Проте головним у поезії є образ найближчої і найсвятішої для кожної людини — образ матері. Її серце сповнене безмежної любові до дитини, і цю рису душі поет передає економними, але надзвичайно місткими деталями: незрадлива ласкава усмішка, бо матір уміє і прощати, і наставляти, і жаліти; засмучені очі, бо рідна ненька відриває від свого серця дитину, посилає її у широкий і бентежний світ, «в дорогу далеку», на якій будуть і радість, і смуток, і печаль.
Світлому, радісному, хоча й пройнятому сумом розлуки звучанню пісні відповідає й сонячний, прекрасний пейзаж. Через картини природи розкриваються почуття материнської та синівської любові. Росяниста доріжка, зелені луги, солов’їні гаї, тихий шелест трав, щебетання дібров — усе це прикмети прекрасного сонячного весняного ранку, бо ще до зорі рушає син у дорогу — створюють відповідний ліричний настрій, викликають у слухача спогади про його дитинство, його шляхи, його долю і, звичайно, про його матір.)


  • ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  • Виразне читання поезії учнями
  • Хто є головними героями поезії?

            Робота в групах 

               1 група
- Якою постає перед нами мати у поезії?
(Працьовита ,турботлива, «Рідна мати моя , ти ночей не доспала», майстриня , чутлива до краси»І рушник вишиваний на щастя дала..»,»Хай на ньому цвіте росяниста доріжка, і зелені луги, й солов’їні гаї»), красива, вірна ,вразлива,ласкава»І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,І засмучені очі хороші блакитні твої»)

                     2 група
Який син у такої доброї матері?
( Люблячий , уважний син  (Коли він дивиться на рушник, то «  ..на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов», « Рідна мати моя»)   , чутливий до краси, поетичний, вразливий(« Я візьму той рушник простелю наче долю, в тихім шелесті трав , в щебетанні дібров»))

·         Скласти інформаційне гроно
Рушник в поезії  –це символ……( Материнської любові, щастя, долі , кохання, радості ….)
                                 


  • Знайти художні засоби  і виписати в зошит
                            ( одна група зачитує , а інша перевіряє)

                 ( Звертання – рідна мати моя;
Епітети – рідна, вишиваний, росяниста, зелені, далеку, соловїні, незрадлива материнська, ласкава, засмучені, хороші, блакитні; .
Метафори : цвіте доріжка,  оживе і дитинство , і розлука, і любов, щебетання дібров. ;
 Порівняння – наче долю.)

  • Чому  « Пісня про рушник» популярна і сьогодні ?
 ( «Пісня про рушник» у народі популярна, оскільки вона бентежить, хвилює кожного. І ще тому, що вона проста, задушевна, що в ній знаходимо картини й образи, знайомі з народних пісень. І рушник вишиваний, і дорога далека, і щастя-доля, і зелені луги — усе це взято із щедрого арсеналу народної творчості, перетоплене в серці поета, збагачене його власними образами (щебетання дібров, солов’їні гаї, незрадлива усмішка) і тому привертає нашу увагу, бентежить, радує, сповнює передчуттям далеких доріг і безмежної вдячності до найдорожчої нам людини — рідної матері.


VІ Узагальнення вивченого матеріалу

          Сподіваюсь , що знайомство з творчістю А, Малишка збагатить вас духовно . І ви із задоволенням слухатимете пісні на слова  А. Малишка.
  Перевіримо , наскільки уважними ви були на уроці.


1. Проведення тестового опитування
1.         Свою матір у пісні А. Малишко називає:
а) любою; б) щирою; в) рідною.
2.         Мати сина у далеку дорогу проводжала:
а) коли він був повнолітнім; б) на зорі; в) під час жнив.
3.         Куди водила мати свою дитину?
а) У поля край села; б) до школи; в) на зелені луги.
4.         Для чого мати сину дає рушник? На:
а) згадку про рідний край; б) щастя, долю;
в) задоволення власних потреб.
5.         Яким був материнський рушник?
а) Тканим; б) пофарбованим; в) вишитим.
6.         Усмішка матері у творі названа:
а) щирою і доброю; б) незрадливою і ласкавою;
в) приємною і вражаючою.
7.         Герой твору простеле материнський рушник, наче:
а) скатертину; б) килим; в) долю.
8.         Проводжаючи сина в дорогу, мати була:
а) засмученою; б) веселою; в) надто стурбованою.
9.         Які гаї хоче бачити герой пісні на рушнику матері?
а) Зелені; б) солов’їні; в) квітучі.
10.       Музику на слова А. Малишка «Пісня про рушник» написав:
а) П. Майборода; б) А. Пашкевич; в) Л. Ревуцький.
11.       Що в уяві героя оживає на материнському рушникові?
а) Дитинство і розлука; б) поля край села;
в) шовковисті і густі діброви.
12.       «Пісню про рушник» А. Малишко присвятив:
а) своїй мамі; б) коханій; в) незаміжнім дівчатам.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
2. Робота на картках
Картка № 1
1.         Чому, на ваш погляд, саме рушник є святинею, дорогоцінністю для ліричного героя? Відповідь вмотивуйте.
2.         Дослідіть, як А. Малишко ставиться до своєї матері. Свої спостереження обґрунтуйте, посилаючись на фактичний матеріал твору.
3.         Про який народний обряд говориться у творі?
а) Сватання; б) проводи у дорогу; в) зустріч весни.

Картка № 2
1.         Порівняйте ідейний зміст творів А. Малишка «Пісня про рушник» і В. Симоненка «Лебеді материнства». Сформулюйте висновок.
2.         Висловіть власну думку стосовно того, яким було дитинство ліричного героя. Свої міркування доведіть.
3.         Народний обряд, в якому не використовується рушник:
а) весілля; б) поховання; в) «водіння кози».

Картка № 3
1.         Для чого, на ваш погляд, А. Малишко для свого твору обрав жанр пісні? Чи пов’язана ця пісня з народною? Свої міркування вмотивуйте.
2.         Обґрунтуйте, з чим зумовлено те, що поет порівнює рушник з долею?
3.         Продовжіть рядок пісні: «Хай на ньому цвіте...»:
а) і сяє зорями небо; б) пишна калина, наче матінка-Україна;
в) росяниста доріжка.

І. Підсумок уроку
1.         «Мікрофон»
Про що б ви написали пісню, згадуючи своє дитинство, батьківське піклування і добро?

2.         Бесіда за питаннями
·                    З якою метою А. Малишко написав «Пісню про рушник»?
·                    Чому матуся для поета є святинею?
·                    Чи є у вас рушник-оберег? В яких випадках ним користуються в родині?

3.         Висновок
   Отже, у творі А. Малишка «Пісня про рушник» вдало поєдналися задушевність інтонації, загальнолюдська тема материнської любові, традиційний народнопоетичний мотив чекання сина, які автор майстерно втілив в образі рушника, цього неньчиного подарунка, своєрідного спогаду про рідну домівку, матір, отчий край із зеленими лугами та солов’їними гаями. Поет змушує кожного згадати своє дитинство, молоді літа, прощання з отчим порогом і матір’ю, відтворити і щем розлуки, і передчуття майбутніх незвіданих доріг, і материнську тривогу за долю дитини.
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

ІХ. Домашнє завдання
Написати міні-твір «Краса українського рушника», вивчити твір А. Малишка «Пісня про рушник», зробити ідейно-художній аналіз його творів «Вогник», «Стежина».



Інтегрований урок (музика і українська література) 5 клас



 Тема уроку. Почути ,побачити  і відчути гармонію людини і природи.  Краса навколишнього світу в поезіях Т.Г.Шевченка

Мета уроку: продовжити ознайомлення учнів з поезіями Т.Шевченка «Зоре моя вечірняя», «Садок вишневий коло хати» , вчити розуміти й аналізувати пейзажну лірику, її настрої , розкрити єдність мистецтва :  слова , музики і образотворчого  мистецтва; формувати вміння втілювати власний задум у малюнку; розвивати образне мислення,увагу.пам’ять, творчі здібності у дітей;виховувати любов до природи рідної землі, до батьківського дому

Тип уроку : інтегрований ( українська літ і музика)

Міжпредметні зв’язки: українська мова , музика , образотворче мистецтво

Обладнання: магнітофон, ілюстрації, підручник, книжкова виставка, роздатковий матеріал, фарби , альбом для малювання, проектор

                                                         Хід уроку

1.    Організація класу.
2.    Музичне привітання.
3.    Розспівування
( Зарядка для голосових звязок)
-  Яка пора року настала? (Весна)
  Пригріває сонечко. Пробуджуються від зимового сну дерева і квіти . Колись люди вірили в те , що  коли не покликати весну і сонечко ,то  вони довго будуть іти . Давайте і ми покличемо сонечко Щоб воно ще більше посилало тепло. Щоб нам на сьогоднішньому уроці було тепло і затишно.
    Поспівка:
                        Вийди , вийди сонечко ,
                        На бабине полечко ,
                         На дідове житечко ,
                         На наше подвірячко.

- До якого жанру відноситься ця по співка?(Календарно – обрядового,весняного циклу)
4.Гра «Вгадай мелодію»
   Пропоную вам зіграти в гру, бо саме в цій грі прихована тема нашого уроку.
  Буде звучати мелодія , а ви повинні сказати , як називається пісня, хто автор пісні і композитор.
                  -« Думи ,мої думи…» (сл. Шевченка , муз. скл. народ)
                  - «Реве та стогне Дніпр широкий…» (композитор Крижанівський)
                  - « По діброві вітер виє..» ( народ скл. муз.)
                   -« Зацвіла в долині червона калина…» ( комп. Я. Степовий)
5.   Повідомлення теми і мети уроку
 Отже , як ви уже зрозуміли із початку уроку, що ми знову продовжуємо знайомитися з творчістю Т.Шевченка і спробуємо музичними  і художніми засобами відобразити лірику поета , розкрити поєднання , взаємо доповнення  цих трьох видів мистецтва: музики, поетичного слова і малюнка.

 Запишіть в зошити дату , тему уроку .
    -Перевірка д .з
                         Літературний диктант

            1) Село, у якому народився Т. Шевченко.    (Моринці)
             2) Імя старшої сестри поета.  (Катерина)
              3) Село, у якому минуло дитинство Шевченка . (Кирилівка)
               4) Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгард)
              5) Що баба – повитуха побачила у вікні , коли йшла до породіллі ( Талан новонародженого)
              6)З яким ватажком порівнюється Тарас у творі «Широкий шлях» (З Кармелюком)
              7) Що малий Тарас ходив шукати ( Залізні стовпи , що підпирають небо)
              8) Імена братів Шевченка. ( Микита, Йосиф)
              9) Перша відома книга Шевченка  ( Кобзар )
               10)  Як називається трилогія С . Васильченка про життя Т.Шевченка (« Широкий шлях»)
                 11)Які кольори ви побачили у поетичних рядках вірша « За сонцем хмаронька пливе»   ( Червоний , синій , рожевий, сивий )
                 12)  Слово чи словосполучення , яке переносить ознаки одного предмета  або явища на інші на основі подібності чи протиставлення називається … (метафора)

- Декламування вірша напамять « За сонцем хмаронька пливе»

6. Слово вчителя.
Де б не був поет , душею линув до рідного краю. Село Моринці та навколишні села – це чарівний куточок України з мальовничою природою, яку майбутній поет полюбив ще з дитинства і цю любов передав у своїх віршах.

 Відомий композитор С. Людкевич сказав: «Він не складав , а виспівував свої поезії , хоч і без мелодії»
             Пізніше на тексти і мотиви» Кобзаря» 120 композиторів створили біля 500 хорових . сольних, оперних , хореографічних творів , а весь «Кобзар» нараховує 227 назв…

7. Прослуховування твору «Зоре моя вечірняя…»

          - Хто написав музику до цієї поезії?  ( Яків Степовий  ( портрет))
      -  До якого жанру музичних творів відноситься цей твір? (авторський жанр)
      -Яка пісня за характером?  ( мрійлива , спокійна , наспівна, Журлива, сумна)
    -Яка мелодія пісні? (плавна , лірична )
   -В якому темпі виконана?  (повільному . протяжному)
    -Чому сумний характер мелодії? Що хотів передати композитор? (Сум поета за Вітчизною)
    -До яких пісень близька ця пісня за характером? ( до народних )

.Робота над текстом вірша.
          Виразне читанняпоезії
·        Уявіть собі картини природи.
·        До якого виду лірики відноситься цей вірш?  (до пейзажної)
·        Що таке пейзаж у поетичному творі?
·        Які образи виникли у вашій уяві?
·        З ким хоче поговорити ліричний герой?  ( з зорею)
·        Про що хоче дізнатися герой ?

8 Виконання пісні учнями.

9.    Виконання малюнка до поезії «Зоре моя вечірняя».

      За власною уявою відтворити картину природи , яку описує поет у вірші «Зоре моя вечірняя…»
         - Які кольори ви будете використовувати ?

Виконання роботи під музичний супровід. ( 5 хв.)

10.          Робота над поезією  « Садок вишневий коло хати ..»

·        Історія написання вірша.

         У далекому від України Петербурзі увязнений в  казематі Шевченко не схилив покірно голову ні перед жандармами ні перед царем. Поет не каявся на допитах. Не виявляв ні каплі каяття і в віршах , написаних у 3 відділі тюрми. А крім допитів були ще довгі дні і ночі в одиночній камері майже півтора місяця. Що пережив, передумав поет у тій похмурій самотині , ми б так ніколи б не довідалися , якби не поезія. Задумаймося , наскільки треба було любити народ, природу свого краю, , щоб , перебуваючи за гратами  і чекаючи жорстокого вироку , може навіть не сподіваючись більше побачити Україну , намалювати таку чудову картину. Цей вірш був 8 з циклу « В казематі» , написаний у 1847 році .

·       Читання поезії вголос
·        Бесіда за змістом поезії
                          -Чи сподобалася вам поезія? Чому?
                          -  Чи всі слова зрозумілі?
                           -  Що ви побачили , слухаючи твір?
                           -  Намалюйте словесну картину (скласти невеличкий твір – мініатюру)
                           -  А що чуємо? ( хрущі над вишнями гудуть , співають дівчата, витьохкує соловейко, Тишу…)
                           -- Яка тема цієї поезії ? ( Змалювання краси природи і щасливого родинного життя селян)
                          -- До якого жанру відноситься ця поезія ? (пейзажна лірика)
                            -  Хто написав музику до цього твору ?  ( Яків Степовий)
                            - Що змалював поет на лоні вишневого садка? ( селянську родину)
      - Що порушує нічну тишу ?(дівчата і соловейко)
     --- Які ви знаєте художні засоби ?  (метафора , епітети , Порівняння)
_ знайти в поезії епітети . ( садок вишневий, маленьких діточок, вечірня зіронька)
-    метафори    (зіронька встає)

 Мікрофон: Як ви думаєте чи буде щасливе подальше життя діточок , яких мати поклала спати ?

·         Виписати із вірша всі дієслова.

- Звучить пісня «Родина»(Сл. Крищенка , муз. Злотника)

-   Яка роль дієслів у вірші?  (  Що таке дієслово? Це дія. Вони сприяють рухові дій  , зміні одних картин іншими , роблять вірш динамічним)

11.      Узагальнення

-Метод П Р Е С : довести , що поезії  « Садок вишневий коло хати…» , « Зоре моя вечірняя…» , « За сонцем хмаронька пливе…» належать до пейзажної лірики.
 ( Я вважаю , що поезії належать до пейзажної лірики . Тому , що пейзаж  - це змалювання  в художньому творі картин природи ( опис місцевості , картин моря , неба , краєвиди міст , сіл ….)

-. Порівняльна характеристика картини Василя Касіяна « Садок вишневий коло хати ..»та  « Селянська родина» (1843р.)Т.Шевченка

- Слово вчителя
               Ви знаєте Шевченка передусім, як поета , але він ще й художник. І , можливо, був би більш відомий як художник якби менше  часу витрачав на  написання віршів.
Як художник Шевченко нам залишив 1200 робіт , серед них і автопортрети
(  Перегляд портретів)
За картини « Хлопчик – жебрак , що дає хліб собаці …»,» Катерина», «Циганка – ворожка»  отримав срібні медалі. В Академії мистецтв.


12 Підсумки

- Яка роль природи в поезіях Т.Г.Шевченка?
( Природа заспокоює, наближає життя до ідеалу, піднімає дух людини)

Вчитель музики.  А музика  і пісня допомагає долати життеві труднощі, піднімає настрій.

Вчитель укр. літ.  Любіть природу , не цурайтеся рідного слова , читайте і цікавтеся творчістю відомих поетів , письменників; шануйте своїх батьків , своїх рідних - бо це ваша родина , це найдорожче , що у вас є.
        
Все відцвітає, і жовкне ,і гине,
Вітром розноситься , ніби сміття,
 Тільки родина – як вічна зернина
 На невмирущому полі життя.

Д/з. Вивчити вірш «Садок вишневий коло хати …» напам’ять.

Немає коментарів:

Дописати коментар